Faham Tak..?

Agen BandarQ
3.bpspot/-kpse1eB8tpg/WDj39dsjGUI/AAAAAAAAiUk/bGQHbP_oyP4qxiaZOWmDM9PJHVxovhZdACLcB/s1600/tun%2Bhamid.jpg" imageanchor="1" style="margin-left: 1em; margin-right: 1em;">

Itu lantaran aturan atau undang undang jangan di poltikkan..! Ini yang mengarut ngarut kerana nak untung politik..!

Tak perlu jawatan kuasa pemilihan

Jawatankuasa pemilihan yang terdiri daripada andal parlimen Islam dan bukan Islam daripada pihak kerajaan dan bandel  tidak perlu diwujudkan. 

Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid berkata, pindaan RUU 355 itu hanya untuk membolehkan Dun menciptakan undang-undang itu tidak ada kena mengena dengan pembahagian bidang kuasa mahkamah sivil dan mahkamah syariah. 

Menurut beliau, pindaan akan melibatkan kesalahan-kesalahan dalam bidang kuasa mahkamah syariah, sementara bidang kuasa mahkamah sivil tidak tersentuh langsung. 

"Soal pembahagian bidang kuasa antara kedua-dua mahkamah itu tidak berbangkit langsung. Mengapa pembahagian bidang kuasa kedua-dua mahkamah itu hendak ΓÇÿdiperhaluskanΓÇÖ. 

ΓÇ£Mengenai kebimbangan orang bukan Islam, ini juga tidak berasas. Jika pindaan itu diluluskan dan selepas itu Dun menciptakan undang-undang  dan ia  hanya melibatkan orang Islam. Apa yang orang bukan Islam hendak bimbang?,ΓÇ¥ soalnya, semalam. 

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bahawa jawatankuasa pemilihan itu diharap sanggup memperhalusi semua aspek yang menjadi kebimbangan kepada andal parlimen bukan Islam sama ada dalam BN atau bandel supaya kedua-dua pihak sanggup berbahas dan berbincang.

Tun Abdul Hamid berkata, antara lantaran jawatankuasa pemilihan tidak perlu diwujudkan ialah perlembagaan negara digubal hakim-hakim berpengalaman dari empat buah negara. 

ΓÇ£Mereka cukup faham pembahagian kuasa antara Persekutuan dan negeri dan menggubal bidang kuasa mahkamah sivil dan syariah sesuai dengannya. 

"Misalnya,  undang-undang jenayah dan kesalahan-kesalahan ΓÇÿsuruhan agama IslamΓÇÖ dan kuasa mengeluarkan ΓÇÿsurat kuasa mentadbirΓÇÖ dan probet (probate) oleh mahkamah sivil dan kuasa memilih undang-undang Islam (hukum syarak)  dalam pembahagian pusaka,ΓÇ¥ katanya. 

Tegasnya, yang mengakibatkan problem ialah kerana salah faham, tidak faham mengenainya atau sengaja mahu mengambil alih bidang kuasa Mahkamah Persekutuan dan mahkamah sivil.

ΓÇ£Saya harap Ahmad Zahid tidak teruskan cadangannya itu. Beliau boleh hubungi aku untuk menerima pesan tersirat undang-undang percuma dalam hal ini. 

ΓÇ£Kerajaan dan Parlimen sepatutnya menumpukan perhatian kepada cadangan yang aku buat 20 tahun kemudian untuk mengatasi problem bidang kuasa yang berbangkit terdiri dari tiga perkara. Pertama salah satu pihak dalam kes mal terletak  dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah ialah orang bukan Islam ,kedua  dalam sesuatu kes di mahkamah Sivil di mana terdapat informasi Hukum Syarak dan ketiga dalam sesuatu kes di Mahkamah Syariah di mana terdapat informasi undang-undang sivil,ΓÇ¥ jelasnya.

sinarharian.my/nasional/tak-perlu-jawatan-kuasa-pemilihan-1.591064">sumber

Tak payah menceceh ke RUU khinzir dan bagai..! Isunya RUU 355 yang ditunda kerana berpolitik..! Tak payah nak menyongel kisah kena ngadap Sultan, mahkamah syariah dan agama terletak dibawah kuasa Sultan negeri negeri..! 

RUU yang sedia ada perlu di usul, dibahas dan di luluskan oleh Parlimen..! Kuasa Persekutuan..! Majoriti gampang ada kenapa tak bentang dan luluskan???

Soal DUN nak ikut itu kisah kemudian sehabis RUU induk di luluskan di Parlimen..! Amalannya DUN akan ikut dengan membentuk Enakmen negeri yang gres atau meminda Enakmen sedia ada..! 

Ini kerana kuasa menjalankan undang undang terletak di tangan Persekutuan dengan anggota penguatkuasa, mahkamah, hakim, penjara dan sebagainya terletak didalam bidang kuasa Persekutuan..! negeri ikut dan melaksanakannya  sahaja..!

Sebagai pola Enakmen Hudud PAS di Kelantan gagal dilaksana kerana DUN berhak untuk memaktub sesuatu undang undang jenayah namun melaksana dan menjayakan sesuatu undang banyak terkait dengan kuasa dan tindakan didalam sesuatu RUU di dalam Perlembagaan di peringkat Persekutuan.

Itu lantaran hudud pas Kelantan tidak sanggup dilaksana kerana banyak kekurangan..! Selain itu Enakmen hudud pas Kelantan dan deraf hudud pas Terengganu pun berbeza..! PAS pun tahu bahawa Enakmen hudud rekaan nya tidak akan berjaya dilaksana dengan adil dan berjaya..! Ini semua mengambarkan bahawa pas hanya sekadar mahu bermain politik..! Itukan cara parti hamPAS bernafas semenjak mula ditubuhkan..!

Malangnya hari ini Najib yang mengetuai UMNO juga terjebak sama berpolitik dengan hal ehwal yang melibatkan agama..!

Gitu lah air jika dah keruh di hulu..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

4.bpspot/-RbhNHtvPFBo/WDj8CQOllmI/AAAAAAAAiUw/B4m1d7AenJY8f6A_14PAt5W84rU80jeWgCLcB/s1600/najib-and-rosie2.jpg" imageanchor="1" style="margin-left: 1em; margin-right: 1em;">

p.s - bro john doe ( juga pembaca yang lain ) mohon jangan komen di ruangan balas, sila komen di ruangan gres kerana terdapat masaalah dalam penyiaran di ruangan komen balas. terima kasih.

Comments